Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Gruba czwórka

08 marca 1996 | Media, Internet | MS

Koncentracja prasy w Niemczech

Gruba czwórka

Jeszcze na początku lat pięćdziesiątych na terenie Republiki Federalnej Niemiec ukazywało się dwukrotnie więcej dzienników niż obecnie. Jednak koncentracja mediów w rękach wąskiej grupy największych wydawców poczyniła wielkie spustoszenie na tamtejszym rynku. Zawęża się oferta czytelnicza, upadają niezależne inicjatywy wydawnicze. Nie powiódł się podbój wschodnich landów.

O obliczu prasy niemieckiej w dużej mierze decydują wielkie koncerny prasowe. W Niemczech mówi się o tak zwanej grubej czwórce, multimedialnych przedsięwzięciach handlowych, które całkowicie zdominowały rynek prasowy między Odrą i Renem. Są to wydawnictwa: Gruner + Jahr (kontrolowane przez spółkę Bertelsmann Media, będącą częścią ogromnego koncernu inwestującego w kilkanaście branż gospodarki) , Springer Verlag, Anne Burda Verlag oraz Bauer Verlag. "Gruba czwórka" opanowała już ponad 40 procent niemieckiego rynku mediów. Każde wydawnictwo osiąga rocznie obroty rzędu 3 -- 4 miliardów DM. Koncerny inwestują we wszelkiego rodzaju wydawnictwa, jeśli rokują one zysk. Na przykład Springer Verlag jest właścicielem masowej "Bild Zeitung" i równocześnie elitarnej "Die Welt".

Wielu prasoznawców niemieckich mówi nawet o...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 694

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament