Gruba czwórka
Koncentracja prasy w Niemczech
Gruba czwórka
Jeszcze na początku lat pięćdziesiątych na terenie Republiki Federalnej Niemiec ukazywało się dwukrotnie więcej dzienników niż obecnie. Jednak koncentracja mediów w rękach wąskiej grupy największych wydawców poczyniła wielkie spustoszenie na tamtejszym rynku. Zawęża się oferta czytelnicza, upadają niezależne inicjatywy wydawnicze. Nie powiódł się podbój wschodnich landów.
O obliczu prasy niemieckiej w dużej mierze decydują wielkie koncerny prasowe. W Niemczech mówi się o tak zwanej grubej czwórce, multimedialnych przedsięwzięciach handlowych, które całkowicie zdominowały rynek prasowy między Odrą i Renem. Są to wydawnictwa: Gruner + Jahr (kontrolowane przez spółkę Bertelsmann Media, będącą częścią ogromnego koncernu inwestującego w kilkanaście branż gospodarki) , Springer Verlag, Anne Burda Verlag oraz Bauer Verlag. "Gruba czwórka" opanowała już ponad 40 procent niemieckiego rynku mediów. Każde wydawnictwo osiąga rocznie obroty rzędu 3 -- 4 miliardów DM. Koncerny inwestują we wszelkiego rodzaju wydawnictwa, jeśli rokują one zysk. Na przykład Springer Verlag jest właścicielem masowej "Bild Zeitung" i równocześnie elitarnej "Die Welt".
Wielu prasoznawców niemieckich mówi nawet o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta