Skutki przekształceń w firmie
Zmieniają się wartości, role menedżerów i struktura organizacyjna
Skutki przekształceń w firmie
Michael Hammer i James Champy
Przekształcenie pociąga za sobą tak samo radykalną zmianę w kulturze organizacji, jak i w strukturze jej działania. Przekształcenie wymaga, by pracownicy głęboko wierzyli, że pracują dla klienta, a nie dla swojego szefa. Będzie to możliwe, o ile stosowane przez firmę metody nagradzania umocnią ich w tym przekonaniu.
Na przykład Xerox Corporation nie mówi wprawdzie swoim pracownikom, że to klienci wypłacają im pensje, ukazuje jednak dobitnie istniejące powiązania. Firma ta uzależnia większą część premii przyznawanych każdemu menedżerowi od poziomu zadowolenia klienta. Kiedy premie uznaniowe uzależnione były jedynie od wyników działania poszczególnych działów, menedżerowie prowadzili ciągle wojny o to, kto ponosi winę za niedociągnięcia, o to, kto ma rozsądzać oraz o środki. Teraz, gdy menedżerowie skoncentrowali swoją uwagę na osiągnięciu maksymalnego zadowolenia klienta, wszystkie wewnętrzne spory zniknęły.
Systemy zarządzania instytucją -- sposób wynagradzania pracowników, kryteria oceny wyników ich pracy itd. -- są zasadniczymi czynnikami kształtującymi wartości i przekonania pracowników.
Od wartości ochronnych do produktywnych
Niestety,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta