Bardzo ludzka stopa Lucy

Lucy żyła 3,2 mln lat temu. Miała wiele cech wspólnych z Homo sapiens
Kość śródstopia pozwoliła odtworzyć stopę australopiteka
źródło: Science
Kość śródstopia pozwoliła odtworzyć stopę australopiteka

Australopiteki chodziły tak jak my. Nie umiały małpio wspinać się na drzewa. Przesądziła o tym jedna kość

W pełni wysklepione śródstopie to silny dowód na to, że australopiteki, których słynnym przedstawicielem jest Lucy, poruszały się tak jak my – stwierdzili amerykańscy badacze w najnowszym „Science“.

To powinno zakończyć dyskusję o tym, czy gatunek ten prowadził naziemno-nadrzewny tryb życia, czy też twardo stąpał po ziemi. A to z kolei podsuwa odpowiedź na pytanie, czy Lucy była naszym przodkiem, czy też ślepym zaułkiem ewolucji.

Dowód na dwunożność

Australopithecus afarensis żył między 3,7 a 2,9 mln lat temu na terenie Afryki Wschodniej. Wyobraźnię naukowców rozbudził zachowany w aż 40 proc. skamieniały szkielet przedstawicielki tego gatunku, odnaleziony w 1974 roku. Pod wpływem piosenki Beatlesów „Lucy in the Sky with Diamonds“ odkrywcy nazwali ją Lucy i obwołali pramatką ludzkości.

Jednak część...