Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kiedy można odmówić publikacji reklamy

30 września 2011 | Prawo i praktyka | Łukasz Sławatyniec

W podobnych warunkach wszyscy potencjalni reklamodawcy powinni być traktowani na równych zasadach. Czasami regułę tę przekłada się na kwoty żądane za zamieszczenie ogłoszenia

Zamieszczanie na łamach prasowych reklam i ogłoszeń stanowi jedno z kluczowych a jednocześnie bardzo kontrowersyjnych zagadnień funkcjonowania rynku prasowego. Promocja w mediach przynosi zyski i reklamodawcom, i prasie.

Jednak gdy media odmawiają publikacji przekazanego im w tym celu materiału, wtedy powstają wątpliwości co do zgodności takiej praktyki z prawem. Jakie zasady obowiązują w tym zakresie?

Przykład z życia

Ze wskazanym przypadkiem mieliśmy do czynienia niedawno w odniesieniu do spotów telewizyjnych jednego z nowych dzienników prasowych. Niektóre ze stacji telewizyjnych, powołując się na różne powody, nie zdecydowały się na wyemitowanie reklam.

Kwestie odmowy publikacji reklamy reguluje prawo prasowe >patrz ramka.

Nie ma miejsca lub czasu

Praktyka pokazuje, że media bardzo rzadko korzystają z przysługującego im uprawnienia odmowy publikacji. Paradoksalnie najczęściej wskazywanym powodem odmowy nie jest żaden z wymienionych w ramce obok, ale powoływanie się na fakt wyprzedania już całej powierzchni reklamowej lub czasu antenowego.

Orzecznictwo polskich sądów jest bardzo niejednolite w tym zakresie. Istnieją wyroki mówiące, że sprzeczność z linią programową bądź charakterem publikacji jest jedynym możliwym powodem odmowy zamieszczenia reklamy. Są też orzeczenia dozwalające...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9044

Wydanie: 9044

Spis treści
Zamów abonament