Restrukturyzacja rozpoczęta
Bank Światowy na porty
Restrukturyzacja rozpoczęta
Bank Światowy skłonny jest udzielić Polsce ok. 500 mln USD niskooprocentowanego kredytu na rozbudowę i modernizację portów morskich. Kredyt byłby oprocentowany na 7 proc. rocznie i rozłożony na 17 lat z 5-letnim okresem karencji. Warunkiem uzyskania kredytu jest przyjęcie przez rząd i zaakceptowane przez BŚ programu modernizacji portów wraz z zapleczem.
W ciągu dwóch lat na zlecenie BŚ -- Rotterdam Maritime Group. (RMG) przy współpracy polskich naukowców z Uniwersytetu Gdańskiego i wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie wykonała Studium Polskiego Sektora Portowego. Raport, opracowany pod kierownictwem Christiana van Krimpena i wykonany za pieniędze rządu holenderskiego miał odpowiedzieć na pytanie -- jak restrukturyzować polskie porty w warunkach narastającej konkurencyjności portów europejskich.
Zagraniczni eksperci stwierdzili, że polskie porty, m. in. ze względu na przestarzałą infrastrukturę, nie są w stanie na razie konkurować z zagranicznymi. Zastanawiali się, jak w nowej sytuacji powinny zostać uplasowane zarządy portowe?
Marc Juhel z BŚ przyznał, że o ile istnieje europejska polityka transportowa, o tyle wspólnej polityki portowej Europa jeszcze nie ma. Ogólne zasady są takie, że należy ograniczyć subsydia. W Polsce dobrze byłoby wspierać...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta