Przypominanie tez elementarnych
O systemie oświaty w Polsce
Przypominanie tez elementarnych
Jerzy Woźnicki
Dokumenty dotyczące oświaty przesłane ostatnio do Sejmu przez Ministerstwo Edukacji Narodowej wywołują niewesołe refleksje.
W następstwie ich ogłoszenia, pojawiło się pewne poruszenie w różnych środowiskach zwłaszcza samorządowych i oświatowych, którego wspólnym mianownikiem jest krytyka propozycji i materiałów rządowych. Opracowanie MEN "Główne kierunki doskonalenia systemu edukacji w Polsce" zasługuje na krytykę przede wszystkim za to, że nie jest tym czym miało być, a więc programem działania. Jest to bowiem dokument nie dość spójny i wyważony i nie zawiera żadnych konkretnych danych potwierdzających przygotowanie MEN do wdrażania tego rodzaju wizji. Jednak jest to dokument bezpośrednio nieszkodliwy. Rozczarowuje, budzi obawy o przyszłość, ale sam przez się szkody nie czyni.
Nie można tego, niestety, powiedzieć o drugim z dokumentów ministra edukacji narodowej, jakim jest projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty. Projekt ten zmierza do centralizacji i zbiurokratyzowania oświaty, a także podporządkowania centrali, również oświaty niepublicznej, i wprost zagraża postępowi osiągniętemu w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta