Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Już czas zmienić gumy

22 października 2009 | Życie Warszawy

Z oponami zimowymi jest jak z butami – najdroższe są zazwyczaj najlepsze. Jednak do codziennego biegania po mieście, po śniegu i lodzie, wystarczą solidne trzewiki, a nie specjalistyczne i kosztowne obuwie do górskich wycieczek.

W Polsce prawo o ruchu drogowym nie nakazuje jazdy na oponach zimowych, ale wymaga przygotowania auta do warunków zimowych. Warto więc pamiętać, że w razie stłuczki jazda zimą na oponach letnich jest okolicznością obciążającą i ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia całości odszkodowania.

Testy wykazują, że w zimowych warunkach opony letnie wydłużają drogę hamowania nawet o połowę, utrudniają też utrzymanie auta na drodze.

Klocki i lamelki

W zimowym ogumieniu masywne klocki bieżnika są pomocne w lepkim, mokrym śniegu, natomiast w lekkim i kopnym doskonale sprawdzają się tzw. lamelki. Są to drobne nacięcia, które podczas jazdy – na styku opony z nawierzchnią – pod naciskiem auta rozchylają się, „szczypiąc“ śnieg.

Nawet na suchych drogach, przy niskich temperaturach opony zimowe sprawują się lepiej niż letnie. Powodem jest zastosowanie do ich budowy mieszanki gumowej, która ma wyższą zawartość naturalnego kauczuku. Zapewnia to elastyczność i lepszą przyczepność

w temperaturze poniżej 7 st. C. Dodatek krzemionki natomiast powoduje, że opony...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8454

Spis treści
Zamów abonament