Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Czy tłumacz płaci ZUS jak przedsiębiorca

21 maja 2010 | Dobra firma | Katarzyna Jędrzejewska

Jeśli uznać, że wykonawca dzieła prowadzi działalność gospodarczą, to znaczy, że nie ma prawa do wyższych kosztów podatkowych. Z kolei wariant przeciwny to brak prawa do ubezpieczeń

– Przez kilka ostatnich lat zajmuję się tłumaczeniami tekstów na podstawie umów o dzieło. Przez ten czas opłacałam składki do ZUS jako przedsiębiorca. Teraz dowiaduję się, że nienależnie, bo za ten okres nie powinnam być ubezpieczona. Czy to prawda? Czy to znaczy, że te lata w ogóle nie będą mi się wliczać do emerytury? Co zrobić, żeby ZUS uznał jednak te lata za okresy składkowe? – pyta czytelniczka .

Umowa o dzieło nie jest tytułem do ubezpieczeń społecznych i gdyby czytelniczka chciała zgłosić taką umowę jako podstawę do ubezpieczenia, to ZUS by jej nie przyjął (wyjątkiem są umowy o dzieło z własnym pracodawcą, co tu jednak nie miało miejsca).

Sytuacja jednak jest bardziej skomplikowana, bo czytelniczka zgłosiła się do ubezpieczeń nie jako osoba wykonująca umowę o dzieło, tylko jako przedsiębiorca. Czy postąpiła słusznie?

Definicja z ustawy

W świetle art. 8 ust. 6 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm., dalej ustawa systemowa) za osobę prowadzącą pozarolniczą...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8628

Spis treści

Po godzinach

Książę Persji: Piaski czasu ***
Adolf Dymsza dwoi się i troi
Aktorzy grają i śpiewają
Ambitnie i wielkomiejsko
Atak jazzu od Nowego Światu po kolumnę Zygmunta
Bang bang Kavinsky
Bracia ***
Czas na dzieciaki z pasją
Czas wolny
Disco robaczki ***
Dwie godziny w hindi
Dziecięce abc flmowe
Dziecięce abc teatralne
Dziwne przygody w nocnym klubie
Fascynujący moment narodzin
Gainsbourg ****
Gombrowicz według Provisorium
I Love You Phillip Morris **
Iguany i kotki, ptaki i róże
Impreza punkowa 30-lecia
Impuls do działania
Kamienica przy odlewni
Klasyka dla młodych
Klubowe ABC – poleca R. Rybarczyk
Klubowe granie
Koniec ery prowincjonalnego kina
Kosmiczny gość w Bieszczadach
Literatura i duch Chopina
Maraton trudnych wyborów
Metal szybki i techniczny
Moniuszko z kolegami
Muzyka, jakiej nie znamy
Na Wyspy Leonarda, po książki i zabawę
Najlepsze tytuły ostatnich lat
Nie przeocz
O krok przed wszystkimi
Para wyśpiewana
Paradoks czy nieprawda statystyk
Pieśni bez kontekstu
Piosenki, które najlepiej brzmią w teatrze
Po francusku i nie tylko
Podwodny świat
Prorok ****
Przystanek Agrykola
Reggae na żywo brzmi lepiej
Rok temu, w kwietniu
Rowerowy łańcuch ludzi dobrej woli
Sporo paradoksów
Spotkania
Spotkanie z muzyką
Słynna kochanka uczy niezależności
Uważaj na telefony!
W oparach jazzu
Warszawa z okna karety
Wideokracja ****
Wielkie świętowanie czas zacząć
Wrócili do garażu
Wujaszek Wania
Wybrane z 1000 haiku
Zabawy z pokręconym ja
Zagrają
Zastrzyk czystej energii
Zatoka delfinów ****
metro kultura
Święto niebanalnego kina
Zamów abonament