Kwestia smaku
Kontrowersyjne reklamy
Kwestia smaku
Co pewien czas pojawiają się reklamy, które budzą kontrowersje. Przed kilku laty protesty wzbudzał plakat Benettona, który przedstawiał w intymnym pocałunku zakonnicę i księdza. W tej sprawie protestowały różne partie, najgłośniej ZChN, a w wielu miastach był nawet nieformalnie bojkotowany. W tym samym czasie podobne emocje wzbudzał inny plakat tej samej firmy odzieżowej, na którym dla odmiany można było zobaczyć różnokolorowe prezerwatywy.
Ale Benetton jest znany ze skandali obyczajowych związanych z reklamami, co zresztą jest częścią wizerunku firmy. I co jej właściciele próbowali tłumaczyć też publicystycznymi ambicjami tej firmy, ale np. użyte w reklamie zdjęcie umierającego na AIDS wywoływało u innych raczej niesmak. W reklamie Benetton poruszał się zawsze po sferach, które trudno ująć w ramy prawne lub określić zasadami etycznymi. To, co ta firma naruszała mieściło się zwykle w tak delikatnej sferze, jak kwestia smaku, dobrego wychowania lub wrodzonej wrażliwości.
Coraz częściej podobne problemy będą ujawniać się na polskim rynku reklamowym. Część z nich zapewne da się ująć w jakieś ramy prawne (np. kodeksy etyczne środowiska lub wewnętrzne przepisy nadawców -- mediów ograniczających emitowanie określonych reklam) lub też po prostu zwyczajowe.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta