Producenci, pracodawcy, eksporterzy
Handel targowiskowy -- fenomen polskiej transformacji
Producenci, pracodawcy, eksporterzy
Janusz M. Dąbrowski
Handel bazarowy ma w Polsce długą tradycję. W epoce realnego socjalizmu stanowił miejsce zdobywania trudno dostępnych towarów, a także jedną z nielicznych enklaw tworzenia namiastek rynku. Wydawało się, że zmiany systemowe początku lat 90. oznaczać będą nieuchronny zmierzch rozbudowanego w poprzedniej epoce handlu targowiskowego. Tymczasem ostatnich kilka lat to okres jego niespotykanej ekspansji.
Szacuje się, iż bazary zajmują obecnie ponad 40 procent całej powierzchni handlowej w Polsce. Piętnaście targowisk badanych przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową wykorzystuje łącznie obszar ponad 100 ha. Codziennie odwiedza je około 220 tysięcy osób.
Instytut ocenia, że obroty netto nie rejestrowanego handlu zagranicznego wyniosły w Polsce w 1995 roku 5, 6 mld USD i w dużej części przypadły na handel bazarowy. Była to jedna z przyczyn istotnego wzrostu rezerw dewizowych w ubiegłym roku i znacznie mniejszego niż podawany w oficjalnych statystykach realnego deficytu handlu zagranicznego.
Bazar bazarów w Tuszynie
Na jesieni br. IBnGR przeprowadził badania ankietowe na 15 największych targowiskach. Ich wynikiem jest m. in. zestawienie pierwszego rankingu polskich bazarów, opracowanego z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta