Jak ewidencjonować wynagrodzenia
Pensje pracowników nie zawsze można zaliczyć do kosztów w miesiącu, za który są należne
- Wypłacam wynagrodzenie pracownikom fizycznym do 10. dnia każdego następnego miesiąca. Pracownicy biurowi otrzymują wypłaty do 28. dnia każdego miesiąca. Takie terminy wynikają z regulaminu wynagradzania. Jak zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów listę płac w przypadku, gdy wynagrodzenie dla jednego z pracowników nie zostało mu wypłacone w wyznaczonym czasie z powodu jego urlopu? – pyta czytelnik.
Do ewidencji kosztów wynagrodzeń w podatkowej księdze przychodów i rozchodów służy kolumna 12. Do kolumny tej wpisuje się wynagrodzenie brutto przekazywane pracownikom zarówno w gotówce, jak i w postaci niepieniężnej, tj. w naturze lub w formie świadczeń nieodpłatnych oraz wynagrodzenia wypłacone osobom fizycznym z tytułu umów-zlecenia i umów o dzieło. Jeżeli przedmiotem świadczeń niepieniężnych są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej pracodawcy, to wycenia się je w przeciętnych cenach stosowanych wobec innych odbiorców (art. 12 ust. 2 ustawy o PIT). W pozostałych przypadkach mają zastosowanie ceny rynkowe bądź ceny zakupu – według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b w związku z art. 12 ust. 3 ustawy o PIT.
Ustawodawca określił szczególny moment zaliczania wynagrodzeń do kosztów podatkowych. Do kol. 12 pkpir wynagrodzenia wpisuje się:
- w miesiącu, za który...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta