Edukacja -- przezwyciężanie impasu
Decentralizacja, finanse i reforma programowa
Edukacja -- przezwyciężanie impasu
Stanisław Sławiński
Problemy edukacji w Polsce można ujmować w różny sposób, w zależności od przyjętego punktu widzenia. Inaczej będzie je przedstawiał minister edukacji, inaczej władze samorządowe, które przejęły szkoły, a jeszcze inaczej dyrektorzy poszczególnych szkół; własne spojrzenie mają też nauczyciele i ich organizacje związkowe. Ze swojej strony proponuję spojrzenie na problemy edukacji z perspektywy dokonującej się w Polsce transformacji ustrojowej. Przyjmując taki punkt widzenia można wymienić problemy naszej edukacji porządkując i hierarchizując je według tego, na ile są one istotne w perspektywie przebudowy całego państwa.
Zasadniczym kierunkiem rozpoczętych w 1989 r. przemian w Polsce jest decentralizacja systemu życia publicznego. Uważam, że rację mają ci, którzy twierdzą, iż sukces Polski w największym stopniu będzie zależeć od tego, czy
rzeczywista decentralizacja
Polski zostanie przeprowadzona dostatecznie szybko. Analogicznie -- losy polskiej edukacji zależeć będą przede wszystkim od tego, w jakim stopniu i jak szybko nasz system oświaty zostanie zdecentralizowany. Dotychczasowe decyzje podejmowane w parlamencie zdecentralizowały prowadzenie przedszkoli oraz szkół podstawowych. W ramach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)