Nie tylko zysk
Nie tylko zysk
Wywołany kiedyś przez Miltona Friedmana w eseju o społecznej odpowiedzialności biznesu temat celu działań szefa firmy jest wciąż aktualny. Czy menedżer powinien prowadzić firmę do osiągnięcia jak największych zysków, bez względu na społeczne koszty, jak np. skażenie środowiska naturalnego czy masowe zwolnienia pracowników? Prawa kapitalizmuzdaniem niektórych - wskazują na zysk jako dominujący motyw. Znany brytyjski ekonomista, John Kay uważa jednak, że menedżer, który robi tylko to, co zadowoli akcjonariuszy jego spółki nie ma dziś szans na sukces. Głównym celem biznesu jest bowiem dostarczanie dóbr i usług, których oczekują klienci. Biznes ma zatem dbać o klientów, dawać ludziom pracę i możliwość rozwoju zawodowego, utrzymywać przyjazne stosunki z kooperantami oraz osiągać zyski. A jeśli menedżer nie spełnia wszystkich tych warunków? Cóż, widać nie planuje działalności w dłuższej perspektywie - twierdzi Kay. E. B.