Rejs do 2000 roku bez biało-czerwonej
Ucieczki pod tanie bandery
Rejs do 2000 roku bez biało-czerwonej
Polscy armatorzy rejestrują już wszystkie nowe statki pod tanimi banderami. Proces ucieczek naszych rodzimych przewoźników morskich rozpoczął się na przełomie lat 1992 i 1995 i wciąż się rozszerza.
W Polskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie ostatnimi nowymi masowcami, na których podniesiono biało-czerwoną banderę, była seria 6 tzw. panamaxów typu "Solidarność" zbudowanych w duńskiej stoczni Burmeister and Wain w Kopenhadze w latach 1990 do 1992. Od tego czasu na żadnym nowym statku tego największego krajowego armatora nie podniesiono flagi narodowej. Nawet największy i najbardziej nowoczesny w światowej flocie promowej prom pasażersko-samochodowo-kolejowy "Polonia", który od połowy 1995 roku utrzymuje stałą łączność między Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad, pływa pod banderą Vanuatu. tymczasem dyrektor naczelny PŻM Janusz Lembas zapowiedział ostatnio reflaging kolejnej dużej grupy statków. Działania te wzbudzają zrozumiały niepokój w środowisku polskich marynarzy, spotęgowany po ostatniej tragedii 20-osobowej polskiej załogi greckiego masowca "Leros Strength", który zatonął u wybrzeży Norwegii.
Z danych ITF (Światowa Federacja Transportowców) wynika, iż prawie połowa floty światowej pływa właśnie pod tanimi banderami....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta