Recydywa centralnego sterowania
PLANOWANIE PRZESTRZENNE
Nowe zagrożenia dla gospodarki rynkowej
Recydywa centralnego sterowania
M ICHAł KULESZA
Ci, którzy dotąd żyli z gospodarki planowej, nie chcą się pogodzić z ograniczeniem dyrektywnego, hierarchicznego i powszechnego planowania przestrzennego. Próbują więc je odbudować, a jeśli już nie można jawnie powrócić do hierarchicznego systemu planów, być może da się osiągnąć ten sam rezultat przez uwikłanie gminy i planu miejscowego w skomplikowane procedury przedplanowe i równoczesne poddanie władzy lokalnej wytycznym planisty centralnego.
Instytucje prawne planowania i zagospodarowania przestrzennego należą do tych uwarunkowań prawidłowego rozwoju gospodarczego i społecznego Rzeczypospolitej, które wykazują naraz dwie cechy: są wręcz rozstrzygające dla przyszłości, a jednocześnie w społecznym odbiorze wydają się tajemnicze i niezrozumiałe, dostępne tylko dla wąskiego grona fachowców. Jedynie planowanie miejscowe jest postrzegane inaczej -- jako zbiór ustaleń dotyczących przeznaczenia i zasad zagospodarowania terenu, wiążących inwestora. Ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym z 1994 r. (dalej w skrócie: ustawa) uczyniła z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przepis prawa miejscowego (gminnego) . Ta regulacyjna funkcja planu miejscowego jest zrozumiała i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta