Łatwiej o twarde lądowanie niż o miesiąc miodowy w nowej firmie
Hossa na rynku pracy zwiększa ryzyko utraty nowych pracowników, zwłaszcza jeśli zaniedba się proces ich wdrożenia.
Całkowity koszt 3-miesięcznego wdrożenia, czyli onboardingu pracownika zarabiającego średnią krajową, wynosi aż 40,4 tys. zł. To siedmiokrotność jego wynagrodzenia –szacuje w analizie udostępnionej „Rzeczpospolitej" firma Gamfi, która tworzy wspierane grywalizacją narzędzia online do onboardingu i motywacji.
Jak zwracają uwagę jej eksperci, na ten koszt składa się nie tylko wynagrodzenie nowego pracownika, który w czasie okresu próbnego pobiera pensję, ale nie jest jeszcze w pełni efektywny. To również sprzęt do pracy, szkolenia, badania lekarskie oraz wynagrodzenia osób zaangażowanych w ten trzymiesięczny proces. (Trzy miesiące to najczęściej stosowana w polskich firmach długość tzw. okresu próbnego).
Liczą się formalności
Jak zaznacza Adrian Witkowski, prezes Gamfi, wdrożenie nowego pracownika (pomijając proste prace fizyczne) jest procesem obejmującym zwykle wiele funkcji w organizacji i angażującym wiele różnych ról. Co więcej, o ile w przypadku rekrutacji, pracodawca może dokładnie określić, ile i za co płaci, o tyle znaczna część kosztów wdrożenia nie jest tak oczywista.
Eksperci Gamfi szacują, że ok. 38 proc. stanowią tu koszty ludzkie – w tym godziny pracy zaangażowanych w proces zespołów HR, menedżerów i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta