W spłacie zobowiązań można ulżyć
Jeżeli organ podatkowy uznaje zaistnienie ważnego interesu podatnika, to odmawiając przyznania ulgi, nawet tylko w pewnej części, ma obowiązek prawidłowo uzasadnić decyzję odmowną – orzekł NSA.
Udzielenie ulgi podatkowej stanowi korzyść w postaci odroczenia w czasie zobowiązania podatkowego, możliwości jego zapłaty w dogodniejszych dla strony warunkach bez konieczności korzystania z kredytów czy pożyczek (wyrok NSA z 17 lutego 2022 r., III FSK 4629/21).
Zgodnie z art. 67a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.) organ podatkowy na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b o.p., w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
(1) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
(2) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji, o której mowa w art. 53a o.p.,
(3) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. Przez ważny interes podatnika należy rozumieć nadzwyczajne względy, które mogłyby zachwiać podstawami egzystencji podatnika, zaś przesłanka interesu publicznego rozumiana jest jako dyrektywa postępowania nakazująca mieć na uwadze respektowanie wartości wspólnych dla całego społeczeństwa, takich jak sprawiedliwość, bezpieczeństwo, zaufanie do organów władzy, korekta jego błędnych decyzji.
Stosowanie prawa
Zarówno jeden, jak i drugi zwrot normatywny nie ma stałego zakresu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta