Wojna na Wschodzie postawiła przed biznesem nowe wyzwania
Rosyjska agresja na Ukrainę nasila presję inflacyjną. Zmusza też przedsiębiorców do szukania nowych rynków zbytu i dywersyfikacji kierunków dostaw. Większość firm wychodzi z tych zawirowań obronną ręką.
Po dwóch trudnych pandemicznych latach w 2022 r. biznes musi się mierzyć z kolejnym wyzwaniem: skutkami trwającej już ponad 150 dni wojny w Ukrainie.
Elastyczność priorytetem
Wojna potęguje skalę negatywnych zjawisk, z którymi borykają się światowe gospodarki, takich jak pandemia, rosnąca inflacja czy kryzys surowcowy.
W najtrudniejszej sytuacji są przedsiębiorstwa, które wojna dotknęła bezpośrednio. Takie, które miały na Wschodzie zakłady produkcyjne, sieci sprzedażowe, dostawców, odbiorców i innych kontrahentów. One musiały mocno zweryfikować swój model działalności.
Gros z nich poradziło sobie z tymi wyzwaniami w imponująco krótkim czasie. Zdywersyfikowały źródła dostaw i weszły na nowe rynki. Jeszcze mocniej postawiły na automatyzację i cyfryzację, zmniejszając swoją zależność od tradycyjnych kanałów sprzedażowych. W stosunkowo dobrej sytuacji były przedsiębiorstwa, które te strategiczne zmiany zaczęły wprowadzać wcześniej, m.in. w reakcji na wybuch pandemii.
Ostatnie lata jasno pokazują, jak ważne jest elastyczne podejście do długofalowej strategii. W obliczu tak dużej dynamiki zdarzeń i niepewności kurczowe trzymanie się pierwotnych założeń może mieć dla biznesu fatalne konsekwencje. Wygranymi będą natomiast te podmioty, które potrafią przekuć wyzwanie w szansę na dalszy rozwój....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta