Wielki samolot i wielkakonkurencja
W przyszłymroku ruszyć ma program budowy największej maszyny pasażerskiejwświecie
Wielki samolot i wielkakonkurencja
ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI
Ryzyko techniczne nie jest mimo wszystko zbyt duże; wyzwaniem jest ekonomiczna strona tego projektu -- twierdzą przedstawiciele Airbus Industrie o programie budowy największego samolotu pasażerskiego w świecie. W przyszłym roku program ma wejść w fazę realizacyjną, a 550-miejscowy Airbus A 3 XX gotowy ma być do eksploatacji w roku 2003. Europejskie konsorcjum wychodzi z założenia, że nie będzie rzeczywistym konkurentem Boeinga, jeżeli nie zacznie produkować największych maszyn, nie będzie oferować konstrukcji alternatywnej dla jumbo, czyli modelu 747 swego amerykańskiego rywala, który od blisko 30 lat panuje niepodzielnie w tej klasie samolotów.
Każda decyzja o budowie nowych samolotów podyktowana jest, co oczywiste, prognozami rozwoju rynku przewozów lotniczych. Nie bez znaczenia jest jednak również, szczególnie w tym przypadku, rywalizacja największych producentów samolotów pasażerskich.
Początkowo razem
Dziś może nieco dziwić, że najpierw, a więc na początku lat 90. (i to przez trzy lata) obaj konkurenci przymierzali się wspólnie do budowy maszyny większej niż jumbo. Razem prowadzili prace studialne i myśleli o wspólnej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta