Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Star: wzlot i upadek gwiazdy PRL-u

07 lipca 2023 | Ekonomia i rynek | Robert Kowalski
Star 742 to model, który miał ratować fabrykę po przemianach ustrojowych
autor zdjęcia: narodowe archiwum cyfrowe
źródło: Rzeczpospolita
Star 742 to model, który miał ratować fabrykę po przemianach ustrojowych
Star 25 należał do najpopularniejszych modeli samochodów ciężarowych w połowie lat 60. W pewnym momencie ten model stanowił ponad połowę parku samochodowego w PRL
autor zdjęcia: narodowe archiwum cyfrowe
źródło: Rzeczpospolita
Star 25 należał do najpopularniejszych modeli samochodów ciężarowych w połowie lat 60. W pewnym momencie ten model stanowił ponad połowę parku samochodowego w PRL

Ta fabryka jako jedyna w PRL uruchomiła produkcję dwóch generacji samochodów własnej konstrukcji. Gdy zmiany ustrojowe otworzyły rynek dla konkurencji, Star się nie ostał.

W sobotę,6 stycznia 1962 roku wyjechał z Fabryki Samochodów Ciężarowych im. Feliksa Dzierżyńskiego 100-tysięczny Star. Ciężarówka z szarfą w narodowych barwach zjechała z taśmy montażowej wydziału S4, tłumnie witana przez pracowników i delegacje z Komitetu Wojewódzkiego PZPR, Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego oraz związkowców.

Jubileusz zakończył okres budowy fabryki ciągnący się od końca lat 40., gdy przedwojenni fachowcy wskazali na starachowicką fabrykę armat jako potencjalnego producenta 4-tonowej ciężarówki.

Jej projekt zaproponował przedwojenny konstruktor samochodów, 41-letni Jan Werner, a wsparli go przełożeni z okresu międzywojennego, którzy podczas okupacji przygotowali plan odbudowy gospodarczej kraju.

Pieczę nad projektem sprawował Centralny Zarząd Przemysłu Metalowego, a jego szef, Mieczysław Lesz, uważał, że budowa fabryki ciężarówek jest konieczna. Argumentował, tak: „Jeżeli porównamy 2,5 mln dol. potrzebnych na urządzenie fabryki samochodów z kwotą 16 mln dol., którą będziemy musieli wydać corocznie na zakup nowych samochodów, zrozumiemy że budowa fabryki samochodów to nie nowe zapotrzebowanie na dewizy, a na odwrót – ogromna oszczędność dewiz”.

Nazwę samochodu wybrał prawdopodobnie CZPMet. Przed wojną zakłady produkowały na licencji Kruppa węgliki spiekane Distar, z czego już...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12615

Wydanie: 12615

Spis treści
Zamów abonament