Lidl z Biedronką zmuszają inne sieci do organizowania promocji
W pierwszym półroczu liczba takich akcji w gazetkach reklamowych wzrosła o 9 proc. w efekcie powrotu VAT na żywność, jak i wojny cenowej między największymi sieciami.
VAT wrócił od kwietnia i właśnie wtedy aktywność promocyjna sieci mocno skoczyła – wynika z badania UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza. W efekcie, choć po pierwszym kwartale liczba promocji była r./r. wyższa jedynie o 1,5 proc., to ostatecznie półrocze zakończyło się z wynikiem aż 8,8 proc. wyższym. Nakłada się na to zmasowana wojna największych sieci dyskontowych.
Walka na promocje
– Do wojny cenowej pomiędzy największymi dyskontami dołączyły inne sieci i w efekcie klienci mogli cieszyć się większą liczbą promocji niż w analogicznym okresie 2023 r. Szacuje się, że wojna cenowa mogła przyczynić się do wzrostu liczby promocji nawet o 4–5 proc. – mówi dr Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy BLIX. – Sieci rywalizujące o klientów musiały zintensyfikować działania promocyjne, aby nie tracić udziałów rynkowych. Wiele sieci postawiło także na gazetki w wersji elektronicznej. Są szybsze w produkcji, można ich wydawać więcej niż tradycyjnych gazetek papierowych – dodaje.
Na potrzeby raportu przeanalizowano blisko 7,2 tys. gazetek handlowych z promocjami,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta