Informacje
Informacje
W KRAJU 3
117(4977)
20 maja 1998
19103-U
W umowachkoncesyjnych zapisano większe niż przewiduje prawo zaangażowanie publicznych pieniędzy -- stwierdza NIK
Urzędnicy mogli przewidzieć krach
AUTOSTRADY
PAWE
ł R
ESZKA
Od jakiegoś czasu wiadomo, że program budowy płatnych autostrad jest bliski załamania. Dziś wiadomo coś nowego -- urzędnicy rządowi od dawna i bez trudu mogli ten krach przewidzieć. Można to wywnioskować z nie udostępnionego jeszcze opinii publicznej protokołu NIK, do którego dotarła "Rzeczpospolita". Rzuca on światło na mechanizmy podejmowania decyzji, dotychczas pilnie strzeżone przez Ministerstwo Transportu i Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad. W sprawie chodzi o kontrakty, których wartość szacuje się na 10 -- 15 miliardów dolarów.
Program budowy płatnych autostrad obowiązuje od października 1994 roku, kiedy Sejm uchwalił stosowną ustawę. Najważniejszym założeniem było, że autostrady konstruuje się bez wydawania publicznych pieniędzy. Ogłasza się przetarg, najlepszemu przyznaje koncesję. Zwycięzca buduje drogę, a poniesione koszty odzyskuje z opłat pobieranych od kierowców. Jedyne zaangażowanie budżetu państwa to wykup gruntów pod autostrady i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta