Rynek na torach
KOLEJE
Zmiany strukturalne zaczynają się zwykle od oddzielenia infrastruktury od usług transportowych
Rynek na torach
KRYSTYNA BOBIńSKA
Zarówno w krajach wysoko rozwiniętych, wśród członków OECD, jak i w Unii Europejskiej obserwuje się bardzo dynamiczny proces wprowadzania mechanizmów rynkowych w kolejnictwie. Tworzenie rynków w sektorze kolejowym rozpoczyna się zazwyczaj od oddzielenia infrastruktury dróg żelaznych od usług transportowych świadczonych przez zróżnicowane firmy za pomocą zróżnicowanych środków transportu.
Wprowadzanie mechanizmów spowodowane jest kilkoma przyczynami różnej natury. Te przyczyny to:
* potrzeba obniżenia kosztów funkcjonowania gigantycznych monopoli z kumulowanym przez dziesięciolecia nadmiernym zatrudnieniem i bezwładem organizacyjnym prowadzącym do nieefektywnego wykorzystania majątku,
* dążenie do zmniejszenia rosnącego obciążenia budżetu państwa subsydiami finansującymi coraz droższe inwestycje rozwojowe kolejnictwa,
* konieczność podniesienia atrakcyjności transportu szynowego wobec transportu drogowego przez udostępnienie dróg żelaznych, konkurującym ze sobą, prywatnym firmom.
Tworzenie rynków w sektorze kolejowym rozpoczyna się od oddzielenia infrastruktury...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)