Kodeksy etyczne - wizerunek i aktywa
Wizerunek i aktywa
Kodyfikacja wspólnych wartości członków organizacji
WOJCIECH GASPARSKI
W Polsce tylko nieliczne firmy czy organizacje zawodowe pochwalić się mogą posiadaniem kodeksów etycznych.
Na początku lat 90. szacowano, że 22 proc. spośród największych firm holenderskich dysponowało kodeksami etycznymi. We Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii kodeksy takie miało od 30 do 35 proc. firm, natomiast w Stanach Zjednoczonych aż 85 proc. firm. Liczba ta w kończącej się dekadzie wzrosła i nadal się zwiększa. W liczącym ok. 6, 5 mln mieszkańców Hongkongu w roku 1997 liczba organizacji, spółek i firm mających kodeksy wynosiła -- według danych tamtejszego centrum rozwoju etyki -- tysiąc.
Proporcjonalnie więc licząca niemal 40 mln obywateli Polska powinna mieć ponad 6000 jednostek dysponujących kodeksami. A jaka jest rzeczywistość? Niezmiernie uboga -- tylko nieliczne firmy czy organizacje mają kodeksy, i to wprowadzane nie bez trudu, czasem z oporami wyższych szczebli kierownictwa firm, a najczęściej bez dostatecznej troski o ich codzienne przestrzeganie.
Przypadkiem odbiegającym od szarej rzeczywistości jest Stowarzyszenie Dealerów Volkswagen-Audi w Polsce. Stowarzyszenie to bowiem już na pierwszym swym kongresie w marcu 1997 roku postanowiło opracować własny kodeks etyczny. Kodeks ten...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta