Dostęp do informacji, ordynacje i konstytucja
Prawne ograniczenia wolności człowieka muszą mieć bardzo solidne uzasadnienie moralne, prawne i faktyczne
Dostęp do informacji, ordynacje i konstytucja
RYS. JANUSZ MAYK MAJEWSKI
PIOTR WINCZOREK
Wśród wielu kwestii, które Sejm i Senat będą musiały rozważyć decydując się nowelizować ustawy wyborcze, jest sprawa publikacji wyników badań nad preferencjami wyborczymi obywateli.
Obecnie obowiązująca ordynacja wyborcza do Sejmu i związana z nią ordynacja do Senatu wprowadzają zakaz ogłaszania rezultatów takich badań na 12 dni przed wyborami. Później uchwalona ordynacja do organów samorządu wprowadza taki zakaz na siedem dni przed wyborami.
Już samo zróżnicowanie tych terminów budzi podejrzenie, iż decyzje w tej sprawie podejmowano kierując się raczej intuicją i ogólnym przekonaniem, niż przesłankami mającymi solidniejsze ugruntowanie empiryczne i teoretyczne.
Mobilizacja równoważona demobilizacją
Prawdopodobnym powodem, dla którego ustanowiono niegdyś takie zakazy było przeświadczenie, że podawanie do publicznej wiadomości informacji o zamiarach wyborczych obywateli wpłynie negatywnie na przebieg głosowania i wyniki wyborów. Wpływ ma się objawiać w tym, że obywatele wiedząc, jak przedstawiają się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta