Wyprawa do dżungli
Wyprawa do dżungli
KRZYSZTOF OBłÓJ
profesor zarządzania, Międzynarodowe Centrum Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego
Kłopoty często zaczynają się wtedy, gdy firmy decydują się na dywersyfikację
W życiu wielu firm nadchodzi moment, kiedy wyczerpują się typowe możliwości wzrostu i menedżerowie często decydują się na ryzykowny ruch - dywersyfikację, czyli wyprawę w niepewne lub całkiem nieznane.
Na początek trochę ustaleń terminologicznych i teoretycznych, bowiem problem dywersyfikacji naprawdę tego wymaga, jeśli chcemy mówić o nim kompetentnie. Dywersyfikacja oznacza zróżnicowanie działalności firmy, najczęściej pod względem produktowym. Tradycyjnym w teorii miernikiem poziomu dywersyfikacji jest tzw. wskaźnik Rumelta, czyli wielkość przychodów z największej grupy produktowej do ogólnych przychodów firmy. Używając tego wskaźnika wyróżnia się trzy typowe przypadki: firmy skoncentrowane (typowym przypadkiem jest Wrigley, który gros swoich dochodów czerpie z gumy do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta