Podatki i opłaty lokalne: co widać zza sędziowskiego stołu
Roman Hauser, prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego
Podatki i opłaty lokalne: co widać zza sędziowskiego stołu
Podatki lokalne są prostym następstwem organizacji i funkcjonowania systemu organów publicznych. Skoro w państwie obok organów rządowych działają wyodrębnione i ukształtowane na odmiennych zasadach jednostki samorządu terytorialnego, to muszą mieć w swoich budżetach środki na wykonywanie należących do nich zadań i kompetencji. Środki finansowe pozyskiwane przez ten typ danin powinny stanowić istotną część wpływów budżetów lokalnych. Warto jednak pamiętać, że na ogół wpływy z podatków lokalnych to tylko część dochodów budżetów lokalnych. Należą do nich jeszcze np. procentowe udziały we wpływach podatkowych należnych państwu, opłaty, dochody z własnego majątku jednostki samorządu terytorialnego, ale też subwencje itd.
Podatki lokalne są dość powszechne w państwach europejskich. Ustawodawcy z dużą swobodą kształtują ich system, biorąc pod uwagę zasadę samodzielności jednostek samorządowych, stopień decentralizacji państwa itd. Jak się zdaje, wspólne jest dążenie ustawodawców do pozostawiania tej daniny w pewnym związku z członkami wspólnoty samorządowej. Dobrym tego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta