Najtrudniej nawiązać pierwszy kontakt
Małe i średnie firmy coraz aktywniejsze
Najtrudniej nawiązać pierwszy kontakt
Moi rodzice chcieli, by ich wyroby były znane w całej Polsce i poza jej granicami. Ze znajomymi wsiedli w samochód i pojechali razem do dużych hurtowni ukraińskich, rosyjskich i białoruskich, by przedstawić im swoją ofertę - mówi Jacek Garbiec z firmy Garbiec w Strzelcach Wielkich koło Częstochowy.
Na własny koszt jeżdżą na sympozja, targi i misje gospodarcze. Są ciekawi świata i nowych technologii oraz poszukują partnera do podjęcia wspólnego przedsięwzięcia gospodarczego. Wykorzystują własną markę lub znanej firmy albo są podwykonawcą partnera o ustalonej pozycji na zagranicznym rynku. Pracują po 12-14 godzin na dobę, a każdy zarobiony grosz przeznaczają na rozwój firmy.
To przybliżony wizerunek polskiego eksportera, właściciela małej lub średniej firmy (MSP). W Polsce eksportem zajmują się 42 tysiące MSP spośród 2,7 mln firm zarejestrowanych w systemie REGON.
- Założyłem sobie, że będę eksportował, bo udział w wymianie międzynarodowej zapewnia stały postęp technologiczny i rozwój - mówi Marek Ruciński, właściciel 14-osobowej firmy Renomed TM w Nowym Tomyślu, eksportującej całość wytworzonych narzędzi chirurgicznych. Podobne założenie przyjął Włodzimierz Bujak, współwłaściciel Mafametu z Makowa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta