Kierowanie ze wsparciem
ILUSTRACJA MICHAŁ KORSUN
ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI
Kierownica będzie nadal w rękach kierowcy, to on będzie prowadził samochód. Jednak będzie wspierany przez kolejną generację układów elektronicznych, które nie będą reagować po fakcie jak układy już stosowane, ale wcześniej - wykrywać stan zagrożenia, zmniejszać ryzyko zderzenia. Jednym z pierwszych takich urządzeń jest wprowadzony ostatnio do seryjnej produkcji i instalowany już w niektórych autach - układ adaptacyjnej regulacji prędkości jazdy.
Układ określany skrótem ACC (Adaptive Cruise Control) jest rezultatem 6-letnich prac firmy Bosch. Jego prototyp był pokazany już 2 lata temu; teraz jest produkowany; trafił najpierw, jako wyposażenie opcjonalne, do aut BMW.
Więcej niż amerykańskie
Można porównywać to urządzenie do powszechnie stosowanych w Ameryce tempomatów, które pozwalają utrzymywać, np. podczas jazdy autostradą, stałą prędkość. W istocie ACC to zapewnia, ale nie tylko. Jest układem o znacznie większych możliwościach, działającym na innej zasadzie, wykorzystującym nowe technologie, m.in. miniaturowy radar. Jest urządzeniem "inteligentnym", a więc reaguje na sytuację...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta