Na początek trzeba inwestować
Na początek trzeba inwestować
Moda w Polsce to na razie bardzo płytki rynek - twierdzi Krzysztof Stangierski
FOT. MARIAN ZUBRZYCKI
Polski rynek mody coraz częściej kreują niewielkie, zwykle rodzinne firmy odzieżowe, które coraz skuteczniej promują własne marki i rywalizują z silną konkurencją zachodu. Duże, znane niegdyś przedsiębiorstwa odzieżowe albo zniknęły z rynku, albo utrzymują się głównie z szycia na zlecenie zagranicznych kontrahentów.
Wartość polskiego rynku mody sięga ok. 3,5-4 mld USD rocznie - tak oceniała przed rokiem badająca rynek firma Company Assistance CAL. Aktualnych danych o jego wartości brak. Co prawda Ministerstwo Gospodarki podaje, że po trzech kwartałach 2000 r. przychody sektora odzieżowego wyniosły 4,2 mld zł., ale te dane obejmują tylko duże i średnie firmy i nie uwzględniają bardzo dużej szarej strefy.
- Branża odzieżowa nie ma pieniędzy na badania, a nas nie stać na prowadzenie ich dla własnej satysfakcji - wyjaśnia Agnieszka Pałka z CAL. Pieniędzy nie tylko na badania, ale także na promocje i reklamy brakuje zarówno dużym, jak i mniejszym firmom odzieżowym. Tym dużym, a zwłaszcza zadłużonym, ma pomóc rządowa strategia dla przemysłu lekkiego, która przewiduje pomoc (również...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta