Tatra z Koprzywnicy
Tatra z Koprzywnicy
Tatra 30, 4-miejscowy kabriolet wyprodukowany w 1931 r., przechowywany w koprzywnickim muzeum samochodów
FOT. (C) ZDZISŁAW PODBIELSKI
Niedaleko polskiej granicy, 40 km na południowy zachód od Cieszyna leży niewielka miejscowość Koprivnice (Koprzywnica). W okresie monarchii austro-węgierskiej nosiła nazwę Nesselsdorf. Tutaj, w 1850 r. wieśniak Ign?c Sustala założył warsztat i wyrabiał wozy oraz bryczki konne.
Warsztat rozwinął się do dużej fabryki, która od 1881 r. zaczęła produkować wagony kolejowe. Gdy w 1891 r. umarł jej założyciel, przeszła ona pod zarząd spółki akcyjnej z siedzibą w Wiedniu, otrzymując nazwę Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft.
W późniejszych latach fabryka zasłynęła z pionierskich rozwiązań konstrukcyjnych samochodów. Zanim do tego doszło, przypomniano sobie o pierwszych wyrobach, a więc o bryczkach konnych. Do takiej bryczki wbudowano mały silnik spalinowy zakupiony od niemieckiego konstruktora Karla Benza i w 1897 r. powstał pojazd motorowy nazwany NW Pr?sident. Jego przednia część, z wygiętą ścianą, przypominała sanie, a wspomniany silnik o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta