Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Tatra z Koprzywnicy

20 lutego 2001 | Moje Auto | ZP
źródło: Nieznane

Historia motoryzacji

Tatra z Koprzywnicy

Tatra 30, 4-miejscowy kabriolet wyprodukowany w 1931 r., przechowywany w koprzywnickim muzeum samochodów

FOT. (C) ZDZISŁAW PODBIELSKI

Niedaleko polskiej granicy, 40 km na południowy zachód od Cieszyna leży niewielka miejscowość Koprivnice (Koprzywnica). W okresie monarchii austro-węgierskiej nosiła nazwę Nesselsdorf. Tutaj, w 1850 r. wieśniak Ign?c Sustala założył warsztat i wyrabiał wozy oraz bryczki konne.

Warsztat rozwinął się do dużej fabryki, która od 1881 r. zaczęła produkować wagony kolejowe. Gdy w 1891 r. umarł jej założyciel, przeszła ona pod zarząd spółki akcyjnej z siedzibą w Wiedniu, otrzymując nazwę Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft.

W późniejszych latach fabryka zasłynęła z pionierskich rozwiązań konstrukcyjnych samochodów. Zanim do tego doszło, przypomniano sobie o pierwszych wyrobach, a więc o bryczkach konnych. Do takiej bryczki wbudowano mały silnik spalinowy zakupiony od niemieckiego konstruktora Karla Benza i w 1897 r. powstał pojazd motorowy nazwany NW Pr?sident. Jego przednia część, z wygiętą ścianą, przypominała sanie, a wspomniany silnik o...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2245

Spis treści

Listy

Zamów abonament