Magia sondaży
Magia sondaży
RYS. PAWEŁ GAŁKA
Co najchętniej czytają politycy podczas kampanii wyborczej, i to bez względu na swą polityczną orientację? Oczywiście sondaże preferencji wyborczych.
Ich wyniki są "fotografią", informują o tym, na kogo głosowaliby ankietowani, gdyby wybory odbyły się w dniu, w którym przeprowadzono badanie. Im bliżej daty głosowania, tym sondażowe wyniki lepiej przewidują rzeczywisty rezultat wyborów.
Gdy sondaże opinii publicznej stają się dla polityka główną wskazówką, co robić, jakie podejmować decyzje, jest on uważany za pozbawionego odwagi koniunkturalistę. Ta opinia jest słuszna w okresie między wyborami. Podczas kampanii sondaże, szczególnie preferencji wyborczych, stają się jednak nie tylko uprawnioną, ale i obowiązkową lekturą.
Polscy politycy przestali już obrażać się na badania. Doświadczenie minionych 10 lat (pierwsze w pełni demokratyczne wybory, samorządowe, odbyły się w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta