Konkurencja depcze sobie po piętach
Rynek olejów silnikowych
Konkurencja depcze sobie po piętach
Rynek olejów silnikowych i sma -rowych znajduje się w cieniu swo -jego wielkiego brata -- rynku paliw płynnych. Tymczasem toczy się na nim zaciekła walka o dominację. Nadal pierwszą pozycję zajmuje Rafineria Gdańsk SA, największy polski producent olejów silnikowych, lecz coraz większy udział w rynku zyskują oleje sprzedawane pod markowymi nazwami, takimi jak Castrol, Elf, Shell, Mobil itp.
Na rynku olejów w Polsce udział Rafinerii Gdańsk SA szacuje się na ponad 30 proc. Rafineria produkuje rocznie ponad 70 tys. ton tych specyfików, z czego więcej niż połowa to oleje silnikowe, a reszta to oleje smarowe, maszynowe, hydrauliczne itp. Za Rafinerią Gdańsk plasują się w kolejności odpowiadającej wielkości sprzedaży w Polsce Castrol, Elf i polskie rafinerie południowe wytwarzające razem 131 tys. o lejów smarowych i silnikowych rocznie. Firmy te łącznie z Rafinerią Gdańsk zajmują ponad 50 proc. krajowego rynku. Pozostałą część zajęły inne wielkie koncerny naftowe i o k. kilkunastu procent prywatni tzw. "mieszacze", jak nazywa ich dyr. ds. marketingu w rafinerii, Krzysztof Naruszewicz. Prywatni wytwórcy olejów komponują je z o lejów bazowych i dodatków kupowanych w kraju lub za granicą. Oleje te są znacznie tańsze od markowych o lejów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta