Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Czterokołowy Rover

07 sierpnia 2001 | Moje Auto | ZP
źródło: Nieznane

Historia motoryzacji

Czterokołowy Rover

ZDZISłAW PODBIELSKI

Przechowywany w muzeum Rovera, model Twelve 12 HP Landaulette z 1912 r.

Samochody marki Rover wytwarzane są niemal od stu lat. W 1904 r. pojawił się pierwszy czterokołowy pojazd tej firmy, model 8HP wyposażony w jednocylindrowy silnik o pojemności skokowej 1327 cm sześc. i mocy 5,9 kW, czyli 8 KM. Wcześniej produkowano rowery. W 1896 r. firma otrzymała nazwę "Rover Cycle Co". Od tej nazwy, umieszczonej na bicyklu, który trafił do naszego kraju, pochodzi polska nazwa roweru.

Ze względu na powodzenie, z jakim wytwarzano samochody, zdecydowano o zmianie nazwy firmy na "Rover Company Limited". Stało się to w 1906 r. i wówczas do wspomnianego modelu 8HP dołączył drugi - 6HP, również z jednocylindrowym silnikiem, ale o mniejszej pojemności skokowej - 780 cm sześc. W tym samym roku do produkcji wszedł samochód z silnikiem czterocylindrowym. Trzy lata później oferowano już pojazdy z silnikami jedno-, cztero- i dwucylindrowymi. Wszystkie te napędy były zunifikowane. Miały jednakową średnicę cylindra (97 mm) i taki sam skok tłoka (110 mm). Ta racjonalna konstrukcja należała do ciekawostek w tamtym okresie. Jednak nie tylko...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2386

Spis treści

Listy

Zamów abonament