Czterokołowy Rover
Czterokołowy Rover
ZDZISłAW PODBIELSKI
Przechowywany w muzeum Rovera, model Twelve 12 HP Landaulette z 1912 r.
Samochody marki Rover wytwarzane są niemal od stu lat. W 1904 r. pojawił się pierwszy czterokołowy pojazd tej firmy, model 8HP wyposażony w jednocylindrowy silnik o pojemności skokowej 1327 cm sześc. i mocy 5,9 kW, czyli 8 KM. Wcześniej produkowano rowery. W 1896 r. firma otrzymała nazwę "Rover Cycle Co". Od tej nazwy, umieszczonej na bicyklu, który trafił do naszego kraju, pochodzi polska nazwa roweru.
Ze względu na powodzenie, z jakim wytwarzano samochody, zdecydowano o zmianie nazwy firmy na "Rover Company Limited". Stało się to w 1906 r. i wówczas do wspomnianego modelu 8HP dołączył drugi - 6HP, również z jednocylindrowym silnikiem, ale o mniejszej pojemności skokowej - 780 cm sześc. W tym samym roku do produkcji wszedł samochód z silnikiem czterocylindrowym. Trzy lata później oferowano już pojazdy z silnikami jedno-, cztero- i dwucylindrowymi. Wszystkie te napędy były zunifikowane. Miały jednakową średnicę cylindra (97 mm) i taki sam skok tłoka (110 mm). Ta racjonalna konstrukcja należała do ciekawostek w tamtym okresie. Jednak nie tylko...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta