Koniec załamania
Koniec załamania
LIDIA OKTABA
Ubiegłoroczne załamanie rynku piwnego dotknęło wszystkie firmy tej branży. W tym roku jednak, wbrew obawom, spożycie wzrosło i jeśli wciąż będzie ciepło, browary zanotują 3-5-proc. dynamikę przyrostu sprzedaży.
Na świecie w 2001 r. sprzedano ponad 1,2 mld hl piwa, najwięcej w USA, Chinach i Niemczech. Polska, z 24 mln hl spożycia, zajmuje 13 pozycję na świecie i 6 w Europie. Według analityków polski rynek jest perspektywiczny, gdyż na osobę przypada 66 l piwa rocznie, podczas gdy Niemcy wypijają dwu-, a Czesi trzykrotnie więcej.
Branża piwowarska w naszym kraju jest jedną z największych w przemyśle spożywczym. Charakteryzuje ją duża koncentracja, gdyż 4 grupy wytwarzają 4/5 produkcji. Z 50 firm, zatrudniających ponad 50 osób, aż 40 to zakłady duże i średnie, zatrudniające łącznie ok. 12,5 tys. osób.
Sprzedaż netto branży wyniosła 5,2 mld zł, a jej rentowność 4 proc., przy niskiej płynności bieżącej, wynoszącej 0,98 proc. Nakłady na inwestycje wyniosły 100 mln USD.
Według Stowarzyszenia Małych i Średnich Browarów w Polsce jest 80 firm tego typu i większość z nich ma problemy finansowe. W ubiegłym roku upadłość ogłosiło kilka małych browarów, m.in.: w Kętrzynie,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta