Interes pod cudzym szyldem
Interes pod cudzym szyldem
Coraz więcej firm i osób decyduje się rozwijać działalność w oparciu o umowy franszyzy. Bo to i niższe koszty, i mniejsze ryzyko.
Franszyza - w największym skrócie - polega na udostępnieniu praw do znaku towarowego innej firmie, w zamian za opłatę naliczaną od sprzedaży, a często także opłatę wstępną. W porównaniu do tradycyjnych form ekspansji rynkowej franszyza charakteryzuje się niższymi kosztami, a co za tym idzie, niskim stopniem ryzyka, przy jednoczesnym zdynamizowaniu tempa zdobywania rynku.
Na początku był McDonald's
Na świecie franszyza jest najbardziej popularna w segmencie usług motoryzacyjnych oraz gastronomicznych. Większość z systemów działa na rynku amerykańskim i europejskim. Rynkami przyszłości są jednak południowa Azja i Ameryka, a nawet południowa Afryka.
Z ostatnich badań Instytutu Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji wynika, że w Polsce działa około 90 systemów franszyzowych. Dominują...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta