Najlepiej zarabia się na sprzedaży
Najlepiej zarabia się na sprzedaży
Coraz to nowe sklepy z odzieżą w centrach handlowych dużych miast i rosnąca liczba znanych zagranicznych marek ubrań sugerują, że w tę branżę warto inwestować. Jednak wyniki giełdowych producentów odzieży i dane GUS dowodzą, że na produkcji niełatwo zarobić. Lepiej odzież sprzedawać, ale wielu producentów nie stać na inwestowanie w sieć własnych sklepów.
Polskie firmy odzieżowe od lat mają dobrą opinię u zachodnich kontrahentów. Współpracują z najlepszymi firmami na świecie, a udział eksportu w ich sprzedaży przekracza często 50 proc. Problem w tym, że jest to tzw. eksport przerobowy, czyli produkcja na zamówienie, z materiałów i według wzorów zagranicznego kontrahenta. Przez długie lata taki eksport decydował o dobrych wynikach największych polskich zakładów odzieżowych. Był też podstawą sukcesu giełdowych spółek tej branży. Nawet teraz ma wciąż bardzo duży udział w ich przychodach ze sprzedaży, choć już z opłacalnością jest znacznie gorzej. Wzrost kosztów energii, płac, obciążenia podatkowe i wciąż mocny złoty zmniejszyły w ostatnich latach jego atrakcyjność, a konkurencja zakładów z Ukrainy, Białorusi, byłej Jugosławii czy Azji ogranicza możliwości wynegocjowania wyższych stawek.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta