Strategia ofensywna i defensywna
Strategia ofensywna i defensywna
Simon, Kucher & Partners
FOT. ARCHIWUM
Prof. Hermann Simon jest prezesem międzynarodowej firmy doradczej Simon, Kucher & Partners i wykładowcą London Business School.
HERMANN SIMON
Atak i obrona są typowe dla strategii konkurencyjności. Najlepiej jeśli atakujący uderzy przeciwnika tam, gdzie jego reakcja jest utrudniona przez czynniki strukturalne.
Przewaga konkurencyjna nigdy nie jest tak rozstrzygająca jak podczas ofensywy firmy. Dostawcy o ugruntowanej pozycji są zazwyczaj górą, bo w przeciwieństwie do atakującego są już na rynku dobrze znani. Klienci często darzą ich głębokim zaufaniem, co od początku stawia atakującego w gorszym położeniu.
Pierwsza zasada ataku
Firma pojawiająca się na rynku nigdy nie powinna posługiwać się wyłącznie strategią naśladownictwa, ale atakować tylko wtedy, jeśli ma wyraźną przewagę w efektywności lub cenie. Inaczej klient nie ma wystarczającego bodźca do zmiany dostawcy. Bezwładność klienta działa na korzyść firmy broniącej pozycji na rynku. Liczne badania wykazały, że na sukces mogą liczyć tylko te nowe produkty, które zapewniają przewagę efektywności lub ceny albo - w idealnym przypadku - oba te elementy.
Słuszność tej zasady ilustruje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta