Nie ma wykonawcy, jest gwarancja
Co powinno decydować o ocenie ofert
- Rady dla zamawiających
Czy okres gwarancji jakości powinien być uznany jako ważne kryterium oceny ofert? W praktyce stosowania ustawy z 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (DzU z 2002 r. nr 72, poz. 664 ze zm., dalej ustawa) pojawia się od pewnego czasu problem gwarancji jakości jako kryterium oceny ofert. Chodzi o przyznawanie punktów za okres gwarancji w zależności od jego długości. Bezpośrednią przyczyną kontrowersji stało się wejście w życie przepisów zakazujących stosowania tzw. kryteriów podmiotowych (odnoszących się do oferty, a nie oferenta).
Czym jest gwarancja? Jest to zobowiązanie się gwaranta (sprzedawcy albo wytwórcy rzeczy) do spełnienia określonych świadczeń na wypadek, gdyby w oznaczonym terminie (okres gwarancyjny) ujawniły się wady fizyczne rzeczy sprzedanej, zgodnie z art. 577 kodeksu cywilnego , mającego w tej sytuacji odpowiednie zastosowanie. O odpowiedzialności z tytułu gwarancji stanowi ujawnienie się wady w terminie gwarancji, który wynosi rok od wydania rzeczy, jeśli w umowie nie zastrzeżono inaczej. Przepisy dopuszczają więc umowną zmianę terminu gwarancji (skrócenie lub przedłużenie) zgodnie z wolą stron.
Ważny, lecz czy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta