Skarb rozmieniany na drobne
- Kto dzieli się wpływami z filmów?
Ciągle wraca pytanie: Do kogo powinny należeć filmy powojennego 50-lecia? Na zdjęciu Zbigniew Cybulski w filmie Andrzeja Wajdy "Popiół i diament"
(c) ARCHIWUM "TELE"
BARBARA HOLLENDER
Wśród prawie tysiąca filmów, które powstały pomiędzy 1946 a 1989 r., są obrazy Munka, Wajdy, Kawalerowicza, Kutza, Zanussiego, Marczewskiego, Kieślowskiego i wielu innych mistrzów polskiego kina. Do kogo dziś należy ten wielki skarb narodowej kultury? Kto powinien czerpać zyski ze sprzedaży tych filmów?
Po 1989 roku sprawa stała się jasna. Film należy do producenta, który zbiera na niego pieniądze. Starsze tytuły są kością niezgody. W sierpniu 1994 roku prawami do zysku z ich sprzedaży podzieliły się państwowe studia: Kadr, Tor, Perspektywa, Oko, Dom, Zebra, Zodiak i Profil.
W pierwszej kolejności ich własnością stały się filmy wyprodukowane przez zespoły o tych samych nazwach. W ten sposób np. Kadr dostał ok. 100 tytułów (m.in. wszystkie obrazy jego szefa Jerzego Kawalerowicza), Tor - 35 (m.in. filmy Krzysztofa Zanussiego, Krzysztofa Kieślowskiego, Edwarda Żebrowskiego, kilka filmów Stanisława...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta