Moda na czerwone
Moda na czerwone
KRZYSZTOF KOWALSKI
W ostatnich trzech latach spożycie wina w Japonii podwoiło się, osiągając rocznie 350 milionów litrów. W Chinach już 100 milionów ludzi pija regularnie wino. Australia zwiększyła w ubiegłym roku produkcję wina o 96 milionów litrów, osiągając 471 milionów, ale rynek światowy wchłonął tę dodatkową porcję. Na świecie panuje moda na wino.
Statystyczny Japończyk i Chińczyk rocznie wypijają wciąż jeszcze mało wina - odpowiednio 3 litry i 0,2 litra - w porównaniu z 45 litrami Francuza, ale wskaźnik ten z roku na rok rośnie, w latach osiemdziesiątych w Japonii wynosił zaledwie litr. Wino pije i produkuje Tajwan i Korea Południowa. Ale winna hossa obejmuje nie tylko Azję. W trzech ostatnich latach Brytyjczycy, Duńczycy i Niemcy podwoili konsumpcję wina, podobnie jak Amerykanie. W mniejszym stopniu wzrost ten dotyczy wszystkich krajów Europy.
Świat degustuje
Rosnąca popularność wina znajduje odbicie w jego eksponowaniu. Śladem Bordeaux organizującego największe na świecie targi wina Vinexpo, "lustrzaną" imprezę zorganizował w ubiegłym roku Nowy Jork. W latach nieparzystych alternatywne targi organizują Hongkong i Tokio - najbliższe Vinexpo w Tokio odbędzie się 4 - 6 czerwca 2003...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta