Dwieście lat na szynach
Dwieście lat na szynach
Symbolem odrodzenia kolei w Europie stała się pierwsza linia specjalna dla pociągów dużej prędkości oddana w 1981 roku, która połączyła Paryż z Lyonem
(c) AP
PAWEŁ WRÓBLEWSKI
Mimo silnej konkurencji ze strony samochodów i samolotów, kolej, która w tym roku obchodzi swoje 200-lecie, ma się dobrze. W krajach Unii Europejskiej, Szwajcarii i Japonii przeżywa nawet renesans. Jakie są dziś szanse, aby podróżować koleją szybko i nie przepłacać?
Symbolem odrodzenia kolei w Europie stała się pierwsza linia specjalna dla pociągów dużej prędkości (skrót z jęz. franc. - TGV) oddana w 1981 roku, która połączyła Paryż z Lyonem. Pozwala ona pokonywać dystans 505 km, jaki dzieli centra tych miast, w czasie krótszym niż 2 godziny z prędkością 270 - 300 km/h.
System pociągów i linii TGV rozwija się na świecie. Kolejne wersje to hiszpański pociąg AVE, obsługujący linię Madryt - Sewilla, Eurostar kursujący pod kanałem La Manche do Londynu i Thalys łączący miasta Francji z Amsterdamem i Kolonią. Pierwszy odcinek linii TGV oddano w ubiegłym roku w Korei Południowej, a już niedługo pociąg taki będzie jeździć na Tajwanie.
TGV kursują z prędkością do 300 km/h -...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta