Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Dwieście lat na szynach

21 marca 2003 | Moje Podróże | PW
źródło: Nieznane

Koleją po Europie Pociągi XXI wieku jeżdżą z prędkością 500 km na godzinę

Dwieście lat na szynach

Symbolem odrodzenia kolei w Europie stała się pierwsza linia specjalna dla pociągów dużej prędkości oddana w 1981 roku, która połączyła Paryż z Lyonem

(c) AP

PAWEŁ WRÓBLEWSKI

Mimo silnej konkurencji ze strony samochodów i samolotów, kolej, która w tym roku obchodzi swoje 200-lecie, ma się dobrze. W krajach Unii Europejskiej, Szwajcarii i Japonii przeżywa nawet renesans. Jakie są dziś szanse, aby podróżować koleją szybko i nie przepłacać?

Symbolem odrodzenia kolei w Europie stała się pierwsza linia specjalna dla pociągów dużej prędkości (skrót z jęz. franc. - TGV) oddana w 1981 roku, która połączyła Paryż z Lyonem. Pozwala ona pokonywać dystans 505 km, jaki dzieli centra tych miast, w czasie krótszym niż 2 godziny z prędkością 270 - 300 km/h.

System pociągów i linii TGV rozwija się na świecie. Kolejne wersje to hiszpański pociąg AVE, obsługujący linię Madryt - Sewilla, Eurostar kursujący pod kanałem La Manche do Londynu i Thalys łączący miasta Francji z Amsterdamem i Kolonią. Pierwszy odcinek linii TGV oddano w ubiegłym roku w Korei Południowej, a już niedługo pociąg taki będzie jeździć na Tajwanie.

TGV kursują z prędkością do 300 km/h -...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2879

Spis treści
Zamów abonament