Nadzwyczaj długi żywot przegubowca
W Łodzi jak w Paryżu. W Katowicach remontują. Poznań szuka używanych
Nadzwyczaj długi żywot przegubowca
Połowa autobusów jeżdżących po polskich miastach ma ponad 10 lat. Jeszcze w 1997 r. około 30 proc. pojazdów miało od 6 do 10 lat, ale obecnie ich udział spadł do 13,8 proc. Przedstawiciele firm komunikacyjnych podkreślają, że nie stać ich na zakupy nowego taboru.
Z danych Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej wynika, że w Polsce jest około 160 firm prowadzących komunikację miejską. Z tych operatorów grupa 140 należących do IGKM to niemal wyłącznie spółki lub przedsiębiorstwa komunalne. Łącznie dysponują one parkiem około 10,1 tys. autobusów, choć dane mogą być zaniżone, gdyż przewoźnicy nie mają obowiązku ich ujawniania. Według Jerzego Chudzickiego, prezesa IGKM od 1996 r. systematycznie zmniejsza się udział pojazdów w wieku do trzech lat, rośnie natomiast grupa mająca od 3 do 6 lat. Stabilna jest natomiast proporcja najstarszych pojazdów w wieku powyżej 10 lat, które stanowią połowę parku autobusowego. Główny Urząd Statystyczny podał, że w 2001 r. po polskich drogach jeździło 82 tys. autobusów. Oznacza to, że niewielka grupa pojazdów dokonuje znacznej liczby przewozów pasażerskich i z racji obciążenia powinna podlegać częstszej wymianie.
Pusta...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta