Gdy pracodawca nie płaci
Gdy pracodawca nie płaci
Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła w ub. roku ponad 1500 kontroli przestrzegania przepisów dotyczących wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych. Wynika z niej, że pokrzywdzonych, którym firmy nie wypłaciły wynagrodzeń, jest ponad 129 tys., a zwłoka w płatnościach sięga często wielu miesięcy. Tymczasem wynagradzanie za pracę to jeden z podstawowych obowiązków pracodawcy, a niepłacenie pracownikowi to ciężkie naruszenie kodeksu pracy. Jak dochodzić swoich praw?
Możliwości jest kilka. Przede wszystkim należy poprosić o poradę Państwową Inspekcję Pracy (PIP). W każdym mieście wojewódzkim jest siedziba Okręgowego Inspektoratu Pracy, a w mniejszych miejscowościach oddziały PIP. Można tam poskarżyć się na pracodawcę.
- Inspektorzy pracy w wyniku takiej skargi przeprowadzają kontrolę w zakładzie pracy. Pracownik, który przekazał nam informacje o nieprawidłowościach, nie powinien się obawiać, że pracodawca dowie się, z jakiego powodu w firmie pojawili się kontrolerzy. Zgodnie z ustawą o Państwowej Inspekcji Pracy oraz wymaganiem konwencji nr 81 Międzynarodowej Organizacji Pracy inspektorowi nie wolno ujawnić, że przeprowadza kontrolę w wyniku skargi - zapewnia Iwona Hickiewicz, dyrektor Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy.
Jeśli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta