Umiejętność rozwiązywania problemów międzykulturowych
- Poprzedni odcinek
PROF. DR HARTMUT H. HOLZMUELLER, UNIWERSYTET W DORTMUNDZIE
Umiędzynarodowienie biznesu sprawia, że menedżerowie mają częsty kontakt z przedstawicielami innych kultur w obrębie firmy i poza nią. Muszą więc mieć świadomość, że różnice kulturowe mogą niekorzystnie wpłynąć na zarządzanie i marketing, a w efekcie powodować konflikty i straty, których można by uniknąć. Dlatego w wielu firmach pracownicy uczą się, jak dawać sobie w takich sytuacjach radę.
Kultury narodowe wytworzyły się w obrębie grup etnicznych, by pomagać w dawaniu sobie rady w życiu. Z kolei międzykulturowe relacje w pracy często są sprzeczne z dominującymi wzorcami zachowania typowymi dla danej społeczności.
Przeszkody
Na drodze międzykulturowej współpracy wyróżnia się często następujące bariery:
1. Zaprzeczanie
Wbrew rezultatom badań naukowych menedżerowie często nie spostrzegają różnic w myśleniu, doświadczeniu czy wzorcach zachowania jako zdeterminowanych kulturowo. Przypisują...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta