Coraz wyraźniejszy podział rynku
Turystyka Kondycja krajowych biur podróży
Coraz wyraźniejszy podział rynku
MARIUSZ PRZYBYLSKI
Wartość usług turystycznych sprzedawanych w Polsce przez biura podróży szacuje się na 5,1 mld zł. Dziesięciu największych organizatorów wyjazdów podbiło już około 20 proc. rynku. Mniejsze firmy coraz częściej przygotowują nieszablonową ofertę. Specjalizują się i rezygnują z organizacji masowych wyjazdów.
W Polsce działa ok. 3650 firm, które mają zezwolenia na organizowanie wyjazdów turystycznych albo na sprzedaż imprez innych podmiotów. Większość biur posiada zezwolenia na łączenie dwóch rodzajów działalności, czyli jednocześnie sprzedają własne produkty i są agentami innych firm. Bardziej optymistycznie widzą swoją przyszłość agenci.
Zależni od czynników zewnętrznych
Analizując kondycję polskich biur podróży, trzeba zauważyć, że turystyka jest branżą w dużym stopniu uzależnioną od czynników zewnętrznych. W minionym roku linie lotnicze i firmy sprzedające zagraniczne wyjazdy traciły przychody i zyski z powodu obaw przed zamachami terrorystycznymi. Chociaż eksperci przewidywali wówczas, że strach przed dalekimi wyjazdami zaowocuje szybkim rozwojem krajowej turystyki, tak się nie stało....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta