Ile kosztuje marka
Jak wyceniać znaki towarowe
Ile kosztuje marka
RYS. ANDRZEJ JACYSZYN
Przy wycenie znaków towarowych korzysta się z tych samych metod co przy wycenie całych przedsiębiorstw. Niekiedy jednak oszacowanie znaku może okazać się trudniejsze niż całego majątku firmy, bo wymaga wyodrębnienia związanych z tą marką sum z całego obrotu przedsiębiorstwa.
Coraz częściej wycena przedsiębiorstwa (pisaliśmy o tym w DOBREJ FIRMIE z 8 lipca br.) wymaga określenia wartości wchodzących w jego skład znaków towarowych (marek). Z badań prowadzonych przez najbardziej uznaną organizację zajmującą się wyceną światowych marek Interbrand wynika, że w ostatnich latach średnia wartość materialnych składników majątku trwałego przedsiębiorstw uczestniczących w fuzjach i przejęciach w płaconej za te firmy cenie spadła z 82 proc. w 1981 r. do 56 proc. w 1988 r. Różnicę zapełniły niematerialne składniki majątku, w tym - niekiedy przede wszystkim - marki. W innym badaniu stwierdzono, że cena płacona za przejmowane przedsiębiorstwa jest średnio 4,4-krotnie wyższa od wartości księgowej całego ich majątku trwałego. Wyniki te dowodzą ogromnej roli marki. Oznaczają, że albo inwestorzy przywiązują coraz większą wagę do istnienia w majątku nabywanej firmy odpowiednich wartości niematerialnych i prawnych, albo udział tych aktywów w ogólnym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta