Cena pisarskiej wolności
Cena pisarskiej wolności
KRZYSZTOF MASŁOŃ, BARTOSZ MARZEC
Zarabianie na chleb pisarstwem to w Polsce sztuka, która udaje się tylko nielicznym. Zdecydowana większość ludzi pióra dla ratowania budżetu podejmuje pracę na etacie: zajmuje się dziennikarstwem lub twórczością dla kina i estrady.
- Żeby być twórcą wolnym, trzeba mieć pieniądze - twierdzi Wiesław Myśliwski. - Przez całe życie zawodowe pracowałem na etacie i w ten sposób finansowałem swoje pisanie. Myślę, że tak należy postępować, nawet gdy odnosi się jakiś sukces.
Dla Myśliwskiego takim sukcesem była z pewnością powieść "Kamień na kamieniu", która od lat 70. rozeszła się w nakładzie 250 tys. egzemplarzy.
- Powodzenie należy przyjmować ostrożnie - mówi. - Sukces bowiem jest złudny i kiedyś się skończy. Dlatego nigdy nie należy rezygnować ze stałej pracy.
FOT. ROBERT JAWORSKI
O etat nie musi na razie troszczyć się Katarzyna Grochola. Jej trzy książki ("Serce na temblaku", "Nigdy w życiu!" i "Podanie o miłość") sprzedały się dotąd w łącznym nakładzie ponad 400 tys. egzemplarzy.
- Z pisania żyję i to nieźle - przyznaje autorka. - Oczywiście zdaję sobie sprawę, że są w Polsce świetni pisarze, którzy sprzedają po kilka...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta