Luka w prawie czy zamierzona dyskryminacja
Luka w prawie czy zamierzona dyskryminacja
RYS. JACEK FRANKOWSKI
FRANCHISING
Franchising (ang. franchise - przywilej, koncesja) jest metodą rozszerzania rynku zbytu określonego rodzaju aktywności gospodarczej przez zorganizowanie sieci jednakowych ogniw prowadzących tę działalność w miejscach oddalonych od głównej siedziby organizatora tego systemu. Organizator sieci franchisingowej (franchisodawca) na podstawie odrębnej umowy franchisingu zobowiązuje się wobec franchisobiorcy do udzielenia pozwolenia (zgody, licencji, franchise) na prowadzenie w ramach sieci określonej działalności gospodarczej pod firmą dającego pozwolenie na własny rachunek i we własnym imieniu. Franchisobiorca będzie prowadził tę działalność na warunkach ustalonych w umowie, zgodnie z udzielonym pozwoleniem, ściśle ze wskazówkami i zaleceniami franchisingu, płacąc mu umówione wynagrodzenie. Umowa franchingu jest kontraktem obustronnie zobowiązującym, odpłatnym, wzajemnym, nienazwanym.
W praktyce ukształtowało się wiele rodzajów franchisingów: produkcyjny, dystrybucyjny (handlowy), usługowy, mieszany, bezpośredni, pośredni, indywidualny, podporządkowany, subfranchising, krajowy,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta