Mniej niż zero
Mniej niż zero
(C) DAIMLERCHRYSLER
Koncerny samochodowe wydają miliardy dolarów na przygotowanie aut napędzanych ogniwami paliwowymi, które znacznie mniej zanieczyszczają środowisko naturalne niż inne źródła napędu.
Zazwyczaj pojęcie spalanie kojarzone jest z ogniem. W ogniwie paliwowym wodór i tlen łączą się bez płomienia, a produktem ubocznym reakcji jest wyłącznie woda, jeżeli jako paliwa używa się czystego chemicznie wodoru. Ogniwo paliwowe nie emituje trujących gazów jak dwutlenek siarki, tlenki azotów czy dwutlenek i tlenek węgla. Ma ono także wysoką sprawność (liczoną od zbiornika paliwa do kół), dochodzącą do 40 proc. (w podobnych warunkach sprawność silnika wysokoprężnego dochodzi do 25 proc.).
Jakie ogniwo?
Ogniwo paliwowe wytwarza prąd stały o napięciu od 230 do 720 V (w zależności od konstrukcji), wykorzystywany w trójfazowym elektrycznym motorze (motorach) na prąd zmienny poruszającym koła pojazdu. Najpopularniejsze ogniwa z polimerową membraną protonową (PEM) są najlepiej poznane, lecz bardzo czułe na czystość wodoru. W przypadku uzyskiwania wodoru z metanolu gaz jest dostatecznie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta